מדריך לשליטה בכעסים

מהיום הראשון של חיינו, אנו מוצאים את עצמנו במצבים שונים שמעוררים בנו תחושות של כעס. הרכבת שאיחרה, אדם שעקף אותנו בתור או פשוט יום גשום – הכל מספיק כדי להנכיח תחושה יום-יומיות של כעס בחיינו. במאמר זה, נחקור את השאלה הכי חשובה – כיצד נוצרים הכעסים ומה ניתן לעשות כדי לשלוט עליהם. אתם מוזמנים להכיר את המדריך שלנו לשליטה בכעסים ולהתחיל בחיים מלאי שלווה.

מבוא לכעס

זוהי עובדה טבעית שכל אדם מתמודד עם רגשות של כעס. הכעס בפני עצמו הוא תופעה רגשית טבעית שאחד מהגורמים לה הוא ההתמודדות היום יומית עם מצבי לחץ ואתגרים שלפעמים נתפסים על ידי הגוף כאיומים. יש לכלל בני האדם גבולות פנימיים ובמצבים בהם הם מופרים עשוי להתעורר רגש של כעס. זוהי הדרך של הגוף לתת הודעה לאדם שקיימות בעיות וגורמים חיצוניים עשויים להשפיע על חייו. חשוב להבין כיצד להתמודד עם הרגשות הללו על מנת לא לסבול מהם ולהיות חופשי מהכעס.

מה הוא ולמה הוא חשוב?

כעס הוא תופעה טבעית ומצב רגשי המתרחש אצל כל אדם מדי פעם. הוא משמש כמצפן פנימי המסייע לגוף להתמודד עם מצבים קשים ומאתגרים ולתרום לאיזון בריא בחיים. לאורך התפתחות הכעס, נמצא כי זהו מצב רגשי שרלוונטי לחוויות קודמות ולתהליכי התפתחות של האדם. כאמור, חשוב מאוד לשלוט בכעס, משום שהתקפי זעם פתאומיים יכולים לפגוע באיכות החיים ובמערכות היחסים שלנו. אדם שלא משתלט על רגשותיו ועל התנהגותו, עלול לגרום לנזק בלתי הפיך – לעצמו, ולאנשים אחרים. לכן חשוב ללמוד כיצד להכיל ולעזור לכעס להעביר את המסרים שלו ואז לעזוב אותנו במנוחה.

פרטים נוספים על טיפול בכעסים באתר מרכז עוז לרוגע פנימי יציב:

https://ozcenter.co.il/טיפול-בכעסים/

התפתחות הכעס

הכעס מתפתח בילדות כרגש טבעי. בילדות, הכעס הוא רגש טבעי שיש לגורמי הסביבה לנהל בצורה טובה על מנת ללמד את הילד להתמודד עם מצבים מאתגרים. גם בגיל המבוגר, הכעס נוצר ומתפתח בתנועת החיים עם התנסויות שונות וטיפול במצבים מאתגרים. עם ההתבגרות, הכעס יכול להיות מצב רגשי מאוד שלילי שעלול לגרום לפגיעה באיכות החיים ובמערכות היחסים. לצערנו, לא תמיד אנו מסוגלים לנהל את הכעס שלנו בצורה בריאה שמעידה על יכולות החכמה רגשית שלנו. לכן, כדאי לבחון את המקורות של הכעס ולפעול להשיג שליטה בו כדי להפוך אותו לאינסטרומנט הרגשי שיסייע להתמודדותנו עם מצבים קשים בחיים.

הכול בזמנו

בעולם המודרני של היום, החיים נמהרים ומתחוללים במהירות מסחררת. זמן הוא משאב יקר ומגביל בשל אינספור משימות ופעילויות שצריכים להתבצע בהם. לא מפתיע אז, שהכול מתבצע בזמן האפשרי הקצר ביותר. כדי להצליח בעולם הצפוף, כדאי ללמוד לנהל את הזמן על מנת להוביל חיים בריאים ומרגשים. זאת על מנת שלא נפסיד מגוון חוויות וחיים שהופכים אותנו לאנשים מלאי חיים. מידי יום, חשוב לתת לעצמנו זמן להתאושש מהריצה המתמשכת ולהשקיע בעצמנו עם משפחה וחברים, וגם לזהות רגעי חופש עצמי ולא פחות חשוב – לייעל לעצמך טכנולוגיות כדי לחסוך בזמן ולהתמודד עם הפעם הבאה בפשטות ובקלות. הכול כדאי לעשות בזמנו – זה מבטיח לנו חיים נפלאים, אפילו בעולם מהיר ורעשני זה.

גורמים להתעוררות הכעס

גורמים להתעוררות הכעס יכולים להיות פנימיים או חיצוניים. כאשר הגבולות הנפשיים נחצים או נמתחים עלולה להתעורר תחושת עוינות וכעס. דוגמא לזה היא במצב בו אדם מרגיש אי צדק או פגיעה פיזית. חוסר האונים של האדם והתסכול שלו עם יוזמי הפעולות עשויים להעצים את הכעס. גורמים חיצוניים שיכולים להכעיס את האדם כוללים מצבי לחץ בעבודה, מערכות יחסים, אי-הבנות, גירוי סביבתי חזק, ועוד. הבנת הגורמים האלו יכולה לסייע בהחלטה כיצד להתמודד עם הכעס.

ההבדל בין הכעס החיצוני לבין הכעס הפנימי

על מנת להבין את הכעס ולאפשר לו לזרום באופן בריא ובעזרת טכניקות לניהול רגשות, חשוב להבין את ההבדל בין הכעס החיצוני לבין הכעס הפנימי. הכעס החיצוני הוא התגובה המיידית למצבים חיצוניים וברגע שהם נמחקים, הכעס גם ייגמר. עם זאת, הכעס הפנימי נובע מתוך תחושות פנימיות, כמו דאגה לגבי עתידך, התאכזבות מהצפיות העצמיות או אי-נוחות עם עצמך. הכעס הפנימי יכול להתפתח עם הזמן ולהוביל לשינויים בהתנהגויות מבלי שיהיה לפנינו מצב חיצוני לכך. חשוב להפיק מסקנות מהכעס הפנימי וליזום פעולות שיעזרו לפתור את הבעיה ולהפחית מגובה הכעס. עם המון תרגול והתרגלות לטכניקות ניהול רגשות, ניתן להצליח בשליטה בכעס הפנימי ולזוז קדימה באופן בריא ומועיל.

על חשיבות הגבולות הפנימיים

גבולות פנימיים הם חשובים בהתמודדות עם כעסים. כיצד אפשר להגביר את החוסן? אחת הטכניקות השכיחות היא להפנות את המחשבות אל מקום אחר, ולא להתרכז לגמרי במצב המעצבן. כמה משמעותיים הם הגבולות הפנימיים? אם יש פחד ממצב או רגשות, יישום הגבול הפנימי מכוון להפחית את הפחד ולא לגרום לו לצמוח ולגדול. קבלת החלטות כזו עושה את כל ההבדל בין התקף זעם לשנ"צ רגוע. אבל נדרש תרגול רב כדי להגיע לשלוות נפש כזו גם מול אירועים לא צפויים שחושפים מצבי כעס.

 

דילוג לתוכן