המצב ברוסיה כרגע – עדכונים מרוסיה

הקדמה: מה קורה ברוסיה ולמה?

נדמה כי בשנים האחרונות משבר רודף משבר כשזה נוגע לרוסיה. כך למשל ממשלת רוסיה הואשמה בהתערבות בבחירות לנשיאות ארה"ב ב-2016, מה שהוביל לסנקציות ולגינוי בינלאומי. ממשלת רוסיה מכחישה את ההאשמות הללו וטוענת שמדינתם היא יעד לקונספירציה. קבוצה גדולה של פקידים רוסים השתתפה לאחרונה בפגישה עם היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב ג'ון בולטון כדי לדון בעתיד בקרת הנשק בין רוסיה לארה"ב, מה שעשוי להצביע על כך ששתי המדינות מעוניינות בשיקום היחסים

מאז תום מלחמת העולם השנייה, לרוסיה יש מערכת יחסים סוערת עם המערב. המדינה מנוהלת כעת על ידי ולדימיר פוטין שהיה נשיא משנת 2000 עד 2008 ולאחר מכן שוב מ-2012 ועד היום. כלכלת רוסיה תלויה בעיקר בייצוא נפט והיא נפגעה קשות ממחירי נפט נמוכים וסנקציות שהוטלו בגלל סיפוח קרים ב-2014. ארצות הברית נקטה עמדה נחרצת נגד רוסיה, במיוחד בתחומי ההגנה והמסחר. פרשנים רבים אומרים שפוטין עשוי לרצות לכרות ברית עם דונלד טראמפ בעקבות ניצחונו בבחירות ב-2016.

ממשלתו של פוטין נקטה במספר צעדים כדי לבסס מחדש את הכוח הרוסי בעולם, כולל התערבות במלחמת האזרחים בסוריה ותמיכה במורדים בדלנים במזרח אוקראינה.

שגרירות הפדרציה הרוסית בישראל

מהן הסיבות למצב הנוכחי ברוסיה?

כיום רוסיה נמצאת במצב קשה, עם הסנקציות וירידת מחירי הנפט. רוסיה ספגה מספר בעיות בשנים האחרונות. המדינה ראתה סנקציות שהוטלו עקב סיפוחה של קרים ותמיכת המורדים ממזרח אוקראינה. גם מחירי הנפט ירדו, מה שמהווה בעיה עבור רוסיה מכיוון שהיא יצואנית אנרגיה.

הכלכלה הרוסית נפגעה מהסנקציות ומירידה במחירי הנפט. הסנקציות הוטלו על ידי מדינות המערב בגלל מעורבותה של רוסיה באוקראינה. הסנקציות הללו הגבילו את הגישה של רוסיה לשוקי הון זרים, מה שהגדיל את עלויות הגיוס עבור המדינה. גם מחירי הנפט הנמוכים תרמו למצב הקשה הזה.

כיצד להבין את המצב הנוכחי ברוסיה?

עד לפני המשבר הנוכחי רוסיה הייתה במצב די טוב. רוסיה היא מדינה שחוותה צמיחה כלכלית מהירה בשנים האחרונות. התמ"ג של רוסיה צפוי להגיע ל-1.8 טריליון דולר עד 2020, שתהיה עלייה של כ-30% מ-2016.

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין נמצא בשלטון יותר מ-18 שנים ונראה שהוא יהיה שם עוד שנים רבות. הוא לא הראה סימנים של האטה ודירוג האישור שלו נמצא בשיא של כל הזמנים.

כלכלת רוסיה תלויה במחיר הנפט והגז, שהם היצוא העיקרי של המדינה. ישנם גם כמה גורמים אחרים המשפיעים על הכלכלה הרוסית, כמו סנקציות שהטילו מדינות מערביות נגד רוסיה מסיבות פוליטיות. והפיחות ברובל, שהביא לירידה חדה ברמת החיים. בנוסף, רוסיה ספגה סנקציות מערביות בתגובה לסיפוחה של קרים ולתמיכה מתמשכת בבדלנים במזרח אוקראינה. הסנקציות השפיעו משמעותית על כלכלת רוסיה והן צפויות להימשך זמן מה.

 

 שגריר רוסיה בישראל: אין סכנה לאזרחים באוקראינה

למורת רוחו של המערב: פוטין בריא כמו שור
למידע מורחב בנושא של המצב ברוסיה כרגע – עדכונים מרוסיה ניתן לגלוש לאתר

דילוג לתוכן